SCENARIUSZ DO ZAJĘĆ W RAMACH REALIZACJI PROGRAMU PROFILAKTYCZNEGO TEMAT LEKCJI: Agresja – co z tego będziesz miał? KLASA:VI szkoły podstawowej CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 90 minut CEL STRATEGICZNY: kształtowanie u uczniów postaw zmierzających do eliminowania zachowań agresywnych i propagujących zachowania sprzyjające rozwijaniu pozytywnych relacji koleżeńskich CELE OPERACYJNE: UCZEŃ:- ZNA I WYJAŚNIA definicję agresji - WYMIENIA przyczyny zachowań agresywnych - ROZUMIE lepiej samego siebie i innych - ROZPOZNAJE sytuacje, które wyprowadzają go z równowagi - WSKAZUJE sposoby radzenia sobie ze złością - WYPOWIADA SIĘ SWOBODNIE na temat problemu agresji - PODAJE przykłady wykorzystania wolnego czasu jako alternatywę do zachowań agresywnych METODY I TECHNIKI PRACY: projekcja filmu, burza mózgów, dyskusja, metoda hierarchizacji – wersja zmodyfikowana, współpraca w małych grupach – wersja zmodyfikowana FORMY PRACY: indywidualna i grupowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: film VHS „Przemoc i agresja – jak się im przeciwstawić?”, karteczki-(wielkość: połowa A5), arkusze szarego papieru flamastry, ankieta ewaluacyjna PRZEBIEG ZAJĘĆ: Część I - Przedstawienie uczniom tematu oraz celu zajęć.
- Poinformowanie uczniów o treści filmu, wskazanie uczniom, na jakie aspekty powinni zwrócić uwagę.
- Projekcja filmu.
Część II: 1. „Burza mózgów” – uczniowie podają wszelkie skojarzenia związane z agresją. 2. Swobodna dyskusja na temat przyczyn agresji: nauczyciel zadaje uczniom pytanie Skąd bierze się agresja? Uczniowie samodzielnie wypowiadają się na temat przyczyn agresji i przemocy . 3. Podsumowanie: uczniowie przy pomocy nauczyciela budują definicję agresji. Komentarz nauczyciela: Nauczyciel podkreśla, że zachowania agresywne mogą być skutkiem niewypowiedzianych, własnych, negatywnych uczuć i emocji. Zachowania agresywne wynikają z tłumienia złości, gniewu, buntu, lęku, strachu, itp. Ważną rzeczą jest umiejętność radzenia sobie ze złością, wyrażania i uzewnętrzniania negatywnych emocji, zachowując przy tym szacunek i godność dla drugiego człowieka. 4.. „Ćwiczenie wyrażania złości.” – zmodyfikowana wersja metody hierarchizacji. Uczniowie wypisują na karteczce pionowo swoje imię (litera pod literą). Zadaniem uczniów jest przypomnienie sobie a następnie zapisanie sytuacji, która wywołuje u nich agresję, złość lub zdenerwowanie. Wyrazy (lub wyrażenia) określające te sytuacje muszą zaczynać się na litery z jego imienia. Na przykład: złość, agresję lub zdenerwowanie wywołuje u mnie muzyka heavy metal, Anka z VIa, ranne wstawanie itp. Zapisuję więc: Muzyka „heavy metal” Anka z VI a Ranne wstawanie Trudne zadanie do rozwiązania Angielskie nazwy sklepów 5. Podział uczniów na kilkuosobowe grupy. Zadaniem grup jest napisanie na arkuszach papieru „strat”, jakie ponosi osoba zachowująca się agresywnie. Komentarz nauczyciela: nauczyciel informuje uczniów, że chodzi o straty emocjonalne, materialne, psychiczne, fizyczne. Każda grupa prezentuje na forum klasy swoje pomysły. 6. Podsumowanie: Dojście do wniosków, że poprzez zachowania agresywne i stosowanie przemocy dużo tracimy – przede wszystkim w relacjach koleżeńskich. 7. Praca grupowa: Klasa wspólnie na arkuszu papieru tworzy listę pomysłów: Jak radzić sobie ze złością? Listę pomysłów można wywiesić na gazetce w klasie lub na korytarzu szkolnym. 8. Wypełnienie karty ewaluacyjnej „Krótki Teścik Sprawdzający”. LITERATURA POMOCNICZA: - Wędrując ku dorosłości, T.Król (red.)
- Program zajęć wychowawczo – profilaktycznych dla klas I – VI szkół podstawowych, A.Kołodziejczyk, E.Czemierowska
- Gry i zabawy przeciwko agresji R. Portmann
- Agresja u dzieci, J.Grochulska
- Lęk, gniew, agresja, J. Ranschburg
- Sztuka nauczania – czynności nauczyciela – K. Kruszewski (red.)
- Kaseta VHS Przemoc i agresja. Jak się im przeciwstawić, Wydawnictwo Naukowe PWN
|