ZAKRES CZYNNOŚCI PEDAGOGA SZKOLNEGO I. W zakresie zadań ogólnowychowawczych 1. Dokonywanie okresowej analizy i oceny sytuacji wychowawczej w szkole popartej przeprowadzanymi badaniami z wykorzystaniem dostępnych narzędzi 2. Udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności wychowawczych 3. Udzielanie nauczycielom i wychowawcom pomocy w opracowaniu i gromadzeniu informacji o uczniu. 4. Współudział w opracowaniu planu pracy szkoły w sferze dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej . 5. Podejmowanie efektywnych działań związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem klas integracyjnych. 6. Rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych 7. Podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i nauczycieli 8. Prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia w śród uczniów, nauczycieli i rodziców 9. Zwracanie uwagi na przestrzeganie przez szkołę postanowień Konwencji o prawach dziecka. II. W zakresie profilaktyki wychowawczej 1. Rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności w procesie dydaktyczno – wychowawczym. 2. Opracowanie wniosków dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej. 3. Rozpoznawanie sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej. 4. Wspieranie działań stworzenia uczniom wymagającym szczególnej opieki i pomocy możliwości udziału w różnych formach zajęć pozalekcyjnych i wypoczynku. 5. Udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze. 6. Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów dalszego kierunku kształcenia. III. W zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno – psychologicznej 1. Udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych. 2. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci z trudnościami wychowawczymi lub innych zajęć grupowych dotyczących pozytywnych wzmocnień. 3. Udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych. 4. Udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach z rówieśnikami i w danym środowisku. 5. Przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży. 6. Wspieranie form i sposobów udzielania pomocy uczniom w tym wybitnie zdolnym, odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb. 7. Udzielanie pełnej pomocy rodzicom w kierowaniu uczniów na badania do poradni psychologiczno – pedagogicznej. IV. W zakresie pomocy materialnej 1. Organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym i osieroconym, uczniom z rodzin alkoholicznych, zdemoralizowanych, uczniom z rodzin wielodzietnych mających szczególne trudności materialne, organizowanie pomocy uczniom kalekim, przewlekle chorych itp. 2. Wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich. V. Organizacja pracy pedagoga szkolnego W celu realizacji zadań I – IV pedagog powinien posiadać roczny plan pracy wynikający: · z niniejszego zakresu uwzględniając konkretne potrzeby opiekuńczo – wychowawcze swojej szkoły i środowiska, · wniosków i spostrzeżeń wypływających z nadzoru pedagogicznego szkoły · wniosków wynikających z wewnątrzszkolnego mierzenia jakości pracy szkoły. · zaleceń pokontrolnych przedstawionych przez Śląskie Kuratorium Oświaty · Analizy wyników ocen uzyskanych przez uczniów szkoły w sprawdzianach zewnętrznych przeprowadzanych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Jaworznie · spostrzeżeń członków rady pedagogicznej oraz przedstawianej okresowej analizy sytuacji wychowawczej szkoły . Opracowany plan należy przedstawić dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia na początku roku szkolnego. Pedagog szkolny powinien: 1. Zapewnić w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwość kontaktowania się z nim zarówno uczniów jak i ich rodziców. 2. Współpracować na bieżąco z władzami szkoły, wychowawcami klas, nauczycielami, Radą Rodziców, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Komendą Miejską Policji, (udzielanie pomocy materialnej i dożywianie młodzieży z rodzin potrzebujących tej pomocy), świetlicą szkolną (organizowanie czasu wolnego uczniom dojeżdżającym i innym) w rozwiązywaniu pojawiających się problemów opiekuńczo – wychowawczych. 3. Współdziałać z organizacjami i instytucjami w środowisku zainteresowanymi problemami opieki i wychowania. 4. Składać okresową informację Radzie Pedagogicznej na temat trudności wychowawczych występujących wśród uczniów danej szkoły z uwzględnieniem podjętych działań i uzyskanych efektów końcowych. Analiza sytuacji wychowawczej powinna być oparta na podstawie przeprowadzonych badań . 5. Prowadzić następującą dokumentację: · roczny plan pracy będący częścią planu pracy szkoły w z zakresu dydaktycznego , wychowawczego i opiekuńczego szkoły . · dziennik pracy pedagoga szkolnego, w którym rejestruje się wykonane czynności. · ewidencję uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej, · Zeszyt zawierający dokumentację prowadzonych badań i czynności uzupełniających Pedagog jest uprawniony do: Podpisywania wykazów, informacji, sprawozdań dotyczących opieki wychowawczej. Pedagog jest odpowiedzialny za: 1. Realizację praw dzieci i młodzieży do kształcenia się, wychowania i opieki zgodnie z Ustawą o systemie oświaty z dnia 7. 09. 1991 wraz z późniejszymi zmianami. 2. Powierzone mienie materialne szkoły. 3. Terminowość, właściwość i wnikliwość załatwiania spraw. Pedagog organizuje swoją pracę zgodnie z niniejszym zakresem czynności, ściśle przestrzega obowiązujących przepisów prawnych i sumiennie wykonuje zadania planowe oraz zalecane przez dyrektora szkoły. |