SZKOŁA PODSTAWOWA NR 19 W ŚWIĘTOCHŁOWICACH                         
Zakres czynności
wpisz nazwę > Zakres czynności

ZAKRES CZYNNOŚCI
PEDAGOGA SZKOLNEGO

 I.   W zakresie zadań ogólnowychowawczych 

1.      Dokonywanie okresowej analizy i oceny sytuacji wychowawczej w szkole popartej  przeprowadzanymi badaniami z wykorzystaniem dostępnych narzędzi

2.      Udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności wychowawczych

3.      Udzielanie nauczycielom i wychowawcom pomocy w opracowaniu i gromadzeniu informacji o uczniu.

4.      Współudział w opracowaniu planu pracy szkoły w sferze dydaktycznej, opiekuńczej i  wychowawczej .

5.      Podejmowanie efektywnych działań związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem klas integracyjnych.                

6.      Rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych

7.      Podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów z udziałem rodziców
i  nauczycieli

8.      Prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia w śród uczniów, nauczycieli i rodziców

9.      Zwracanie uwagi na przestrzeganie przez szkołę postanowień Konwencji
o prawach dziecka.

 II.   W zakresie profilaktyki wychowawczej

1.      Rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności
w procesie dydaktyczno – wychowawczym.

2.      Opracowanie wniosków dotyczących uczniów wymagających szczególnej opieki
i pomocy wychowawczej.

3.      Rozpoznawanie sposobów spędzania czasu wolnego przez uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej.

4.      Wspieranie działań stworzenia uczniom wymagającym szczególnej opieki
i pomocy możliwości udziału w różnych formach zajęć pozalekcyjnych
i wypoczynku.

5.      Udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.

6.      Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów dalszego kierunku kształcenia.

III.   W zakresie indywidualnej opieki pedagogiczno – psychologicznej

1.      Udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych.

2.      Prowadzenie  zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci z trudnościami  wychowawczymi lub innych zajęć grupowych dotyczących pozytywnych wzmocnień.

3.      Udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych.

4.      Udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności                  
w kontaktach z rówieśnikami i w danym środowisku.

5.      Przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci

      i młodzieży.

6.      Wspieranie form i sposobów udzielania pomocy uczniom w tym wybitnie zdolnym, odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb.

7.      Udzielanie pełnej pomocy rodzicom w kierowaniu uczniów na badania do poradni psychologiczno – pedagogicznej.

 

IV.  W zakresie pomocy materialnej

1.      Organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom opuszczonym    i osieroconym, uczniom z rodzin alkoholicznych, zdemoralizowanych, uczniom
z rodzin wielodzietnych mających szczególne trudności materialne, organizowanie pomocy uczniom kalekim, przewlekle chorych itp.

2.      Wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów zaniedbanych środowiskowo do odpowiednich sądów dla nieletnich.

 

V.  Organizacja pracy pedagoga szkolnego

            W celu realizacji zadań I – IV pedagog powinien posiadać roczny plan pracy wynikający:

·         z niniejszego zakresu uwzględniając  konkretne potrzeby opiekuńczo – wychowawcze swojej szkoły i środowiska,

·         wniosków i spostrzeżeń wypływających z nadzoru pedagogicznego szkoły

·         wniosków wynikających z wewnątrzszkolnego mierzenia jakości pracy szkoły.

·         zaleceń pokontrolnych przedstawionych przez Śląskie Kuratorium Oświaty

·         Analizy wyników  ocen uzyskanych przez uczniów szkoły w sprawdzianach  zewnętrznych przeprowadzanych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną
w Jaworznie

·         spostrzeżeń członków rady pedagogicznej oraz przedstawianej okresowej analizy sytuacji wychowawczej szkoły .

Opracowany plan należy przedstawić dyrektorowi szkoły do  zatwierdzenia  na początku roku szkolnego.

Pedagog szkolny powinien:

1.      Zapewnić w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwość kontaktowania się z nim zarówno uczniów jak i ich rodziców.

2.      Współpracować na bieżąco z władzami szkoły, wychowawcami klas, nauczycielami, Radą Rodziców, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Komendą Miejską Policji,  (udzielanie pomocy materialnej i dożywianie młodzieży z rodzin potrzebujących tej pomocy), świetlicą szkolną (organizowanie czasu wolnego uczniom dojeżdżającym i innym) w rozwiązywaniu pojawiających się problemów opiekuńczo – wychowawczych.

3.      Współdziałać z organizacjami i instytucjami w środowisku zainteresowanymi problemami opieki i wychowania.

4.      Składać okresową  informację Radzie Pedagogicznej na temat trudności wychowawczych występujących wśród uczniów danej szkoły z uwzględnieniem podjętych działań i uzyskanych efektów końcowych.  Analiza sytuacji wychowawczej powinna być oparta na  podstawie przeprowadzonych badań .

5.      Prowadzić następującą dokumentację:

·         roczny plan pracy będący częścią  planu pracy szkoły w z zakresu dydaktycznego ,  wychowawczego   i opiekuńczego szkoły .

·         dziennik pracy pedagoga szkolnego, w którym rejestruje się wykonane czynności.

·         ewidencję uczniów wymagających szczególnej opieki wychowawczej,

·         Zeszyt zawierający dokumentację prowadzonych badań i czynności uzupełniających

 

Pedagog jest uprawniony do:

Podpisywania wykazów, informacji, sprawozdań dotyczących opieki wychowawczej.

 Pedagog jest odpowiedzialny za:

1.      Realizację praw dzieci i młodzieży do kształcenia się, wychowania i  opieki zgodnie z Ustawą o systemie oświaty z dnia 7. 09. 1991 wraz z późniejszymi zmianami.

2.      Powierzone mienie materialne szkoły.

3.      Terminowość, właściwość i wnikliwość załatwiania spraw.

Pedagog organizuje swoją pracę zgodnie z niniejszym zakresem czynności, ściśle przestrzega obowiązujących przepisów prawnych i sumiennie wykonuje zadania planowe oraz zalecane przez dyrektora szkoły.

 

 

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 19 W ŚWIĘTOCHŁOWICACH