KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ Rola autorytetu w życiu człowieka Cele: zapoznanie uczniów z rolą, jaką pełni osoba mająca u nas autorytet, kształtowanie postawy samodzielności i poczucia własnej wartości. Metody: zadaniowo - zabawowa Forma: indywidualna, grupowa Środki: arkusze papieru, pisaki, kartki z minami, kolorowe karteczki samoprzylepne Czas: 45 minut Przebieg lekcji: - Przywitanie z grupą i krótkie wprowadzenie do zajęć
- Zabawa - jaki masz dzisiaj nastrój?
Wszyscy uczniowie dostają kartki z narysowanymi minami. Po chwili zastanowienia wybierają minę, która oddaje ich nastrój dzisiejszego dnia. Wychowankowie opowiadają o swoim nastroju po kolei w kręgu. - Skojarzenia
Prowadzący proponuje uczniom napisanie na samoprzylepnych kolorowych karteczkach 3 skojarzeń ze słowem "autorytet". Następnie uczniowie odczytują zapisane hasła i przyklejają karteczki na arkusz papieru przymocowany do tablicy. - Definicja autorytetu.
Wychowawca dzieli klasę na 5-6 osobowe zespoły, które pracują nad definicją autorytetu. Opracowane definicje są odczytane przez przedstawicieli grup. - Portret autorytetu.
Każda grupa dostaje arkusz papieru, na którym rysuje kontur człowieka. Wychowankowie wpisują w kontur te cechy, które według nich posiada autorytet. Następnie prace zostają przymocowane do ściany i zaprezentowane przez przedstawicieli grup. - Mój autorytet.
Wychowawca zadaje pytania na temat obecności autorytetu w życiu wychowanków. Metodą rundki każdy odpowiada na następujące pytania: "Czy masz swój autorytet?" "Kto jest twoim autorytetem?" "Jakie cechy spowodowały, że uznałeś tę osobę za swój autorytet?" "Czy naśladujesz osobę, która jest dla ciebie autorytetem?" - Podsumowanie zajęć
Refleksje końcowe wychowawcy na temat właściwego wyboru autorytetów w życiu. |